Starostwo Powiatowe we Wschowie
e-mail: powiat@wschowa.com.pl

Projekt Comenius w Bułgarii

Print Friendly, PDF & Email

W dniach 21 – 25 września 2014r. delegacja z I Zespołu Szkół im. Stanisława Staszica we Wschowie w składzie: Rozalia Andrzejewska, Beata Dłubak, Monika Lebit wraz z nauczycielką języka angielskiego Ewą Markiewicz, wyjechała na kolejne spotkanie robocze partnerów uczestniczących w projekcie Comenius „ The treasure chest and ICT or ICT in reading and writing „. Spotkanie miało miejsce w malowniczo położonej, górskiej miejscowości Razłog, w Bułgarii. Podobnie jak wcześniej, miałyśmy okazję spotkać się z przedstawicielami Estonii, Łotwy, Rumunii, Turcji oraz Węgier.

Nasza podróż rozpoczęła się tak naprawdę w Berlinie, skąd wyleciałyśmy do Sofii, stolicy Bułgarii. Dla dziewcząt był to pierwszy lot samolotem w ich życiu, więc towarzyszyły mu niezapomniane przeżycia. Po wylądowaniu i dotarciu do centrum stolicy, podjęłyśmy próbę dostania się na centralny dworzec autobusowy, co okazało się dosyć karkołomnym wyzwaniem. Udało nam się tam dotrzeć dzięki przypadkowo poznanym Polakom oraz polsko – rosyjskiej rozmowie z bułgarskim ochroniarzem. Praktycznie żaden z zapytanych przez nas mieszkańców Sofii nie znał języka angielskiego, co nie ułatwiało nam dotarcia na miejsce. Finalnie, po około 3 godzinach jazdy autobusem dotarłyśmy na miejsce, gdzie zostałyśmy bardzo mile przywitane przez koordynatorkę projektu w Bułgarii, Emilię Yordanovą. Tego samego wieczoru gorąco dopingowałyśmy polskim siatkarzom – mamy więc mały wkład w ich wspaniałe zwycięstwo.

Nazajutrz, wspólnie z przyjaciółmi z innych krajów, udaliśmy się w podróż do zjawiskowego Monastyru Rilskiego, który jest największym czynnym klasztorem w Bułgarii i w świadomości Bułgarów stanowi prawdziwą narodową świętość. Tutaj również spotkałyśmy Polaków, więc stwierdzenie, że Polaka można spotkać wszędzie, jest jak najbardziej prawdziwe. Następnie pojechaliśmy do pobliskiego Blagoevgradu, gdzie mieliśmy okazję zakupić pamiątki i prezenty. We wtorek uczniowie z poszczególnych krajów rozegrali międzynarodowy mecz siatkówki oraz uczestniczyli w warsztatach origami, podczas których tworzyli piękne kompozycje z papieru. Nauczyciele natomiast omawiali podjęte dotychczas działania oraz plan pracy na następne miesiące. Wieczorem zostaliśmy zaproszeni do lokalnej restauracji, gdzie skosztowaliśmy bułgarskich przysmaków np. giuwecz lub sacz ( polecamy ! ). Były też tradycyjne tańce i zabawy. Kolejnego i niestety ostatniego dnia naszego pobytu w Razłogu spotkaliśmy się z burmistrzem tego miasta, który pogratulował nam zdobycia mistrzostwa w siatkówce. Następnie wszyscy otrzymali certyfikaty poświadczające udział w spotkaniu projektu Comenius. Uczniowie wybrali się również w góry, podziwiać wspaniałe widoki. Po południu wszyscy udali się do Bansko, miejscowości do złudzenia przypominającej nasze polskie Zakopane. Odwiedziliśmy tam Kościół Świętej Trójcy, który jest pięknym przykładem lokalnego rzemiosła z trójnawową bazyliką i wspaniałą dzwonnicą.  Wczesnym rankiem, w czwartek wyruszyłyśmy w podróż powrotną do Polski. Czekały nas kolejne przeżycia, bowiem podczas lotu Sofia-Berlin samolot wpadł w turbulencje, ale oczywiście dotarłyśmy na miejsce całe i zdrowe.

Wyjazd był niewątpliwie niebywałą okazją do poznania, zupełnie innej niż nasza, kultury. Będziemy tęsknić za unoszącym się wszędzie w powietrzu różanym zapachem, za smacznymi bułgarskimi potrawami i pięknymi górzystymi widokami. Ale przede wszystkim będzie nam brakować naszych przyjaciół z pozostałych krajów biorących udział w projekcie. Do zobaczenia w grudniu…